Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

درحالی که روز گذشته شرکت مشترک ایران خودرو و پژو فعالیت رسمی خود را آغاز کرد رسانه‌های خارجی شروع همکاری‌های جدید شرکت پژو در ایران را این گونه تفسیر کردند.

فعالیت مشترک «ایران خودرو» و «پژو» آغاز شد

گاردین: پژوسیتروئن بازگشت خود به ایران را تأیید کرد
به گزارش روزنامه ایران؛ شرکت خودروسازی پژو سیتروئن فرانسه از بازگشت خود به ایران با قرارداد سرمایه‌گذاری مشترک 400میلیون یورویی با شریک سابق خود شرکت ایران خودرو در تهران خبر داد. لغو تحریم‌ها انعقاد چنین قراردادی را امکان پذیر ساخته است.گاردین درباره بازگشت پژو سیتروئن به ایران نیز نوشت: نخستین اتومبیل‌های تولیدشده در چارچوب قرارداد جدید شرکت پژو با ایران که سالانه تولید 200 هزار خودرو تا سال 2018 را معین می‌کند، در ماه فوریه (بهمن-اسفند) به بازار عرضه می‌شوند.شرکت پژو نخستین شرکت خودروسازی غربی است که بازگشت خود به ایران پس از تحریم‌های اقتصادی ایران را اعلام می‌کند.

رویترز: آغاز مونتاژ 3 محصول پژو در ایران
به گزارش رویترز، خودروساز فرانسوی پژو سیتروئن اعلام کرد قرارداد تولید خودرو با شرکت ایران خودرو نهایی شده است و این شرکت آماده می‌شود به بزرگ‌ترین بازار خودروی غرب آسیا بازگردد.از زمان لغو تحریم‌ها، پژو و دیگر خودروسازان غربی نظیر رنو و فولکس واگن در تلاش برای فروش محصولات خود و امضای توافق‌های تولید با ایران هستند.

رسانه‌های فرانسوی: پژو سیتروئن به ایران بازمی‌گردد
بسیاری از رسانه‌های فرانسوی گزارش‌هایی را به قرارداد شرکت مشترک دو خودروساز فرانسوی و ایرانی و بازگشت گروه خودروسازی «پ اس آ پژو سیتروئن» به ایران، اختصاص دادند.
تارنمای رادیو «فرانس انتر» در گزارشی با عنوان «بازگشت پ اس آ به ایران با عقد قرارداد شراکت با ایران خودرو»، نوشت: شرکت خودروساز فرانسوی از امضای توافق «شرکت مشترک» با تولیدکننده ایرانی برای تولید و فروش خودروهای پژو در ایران خبر داد.

هفته نامه فرانسوی «لو پوئن» نیز در گزارشی با عنوان «پ اس آ پژو سیتروئن به ایران باز می‌گردد»، نوشت: اتحاد تازه دو شرکت خودروسازی به معنای بازگشت پ اس آ به ایران، چهار سال پس از خروج این شرکت به دلیل تحریم‌های غربی است. مطابق برآورد این شرکت، هم‌اکنون چهار میلیون خودرو پژو در ایران وجود دارد.

8 بهمن ماه سال گذشته بود که ایران و فرانسه امضاهای خود را روی یک قرارداد محرمانه ثبت کردند ؛قراردادی که تا لحظه آخر مورد حمله جناح‌های مختلف قرار گرفت. گلایه‌ها این بود شرکتی که در زمان تحریم (سال 90) ایران را رها کرده است چرا باید در صدر برگشتی‌ها قرار گیرد. برخی‌ها هم گفتند اگر ضرر و زیان گرفته شود ادامه همکاری با شرکت پژو بلامانع است. سدهای مختلفی جلوی پای ایران خودرو و پژو گذاشته شده بود اما در نهایت این قرارداد در حضور رؤسای جمهوری دو کشور نهایی شد. در این میان چندین سؤال هم پیش آمد یکی آنکه مگر تنها شرکت پژو بود که در زمان تحریم از ایران رفت و دوم آنکه آیا هر شرکتی که اکنون خواهان ورود به ایران شده است جریمه رفتن خود را پرداخت کرده است؟ با این اوصاف دولت یازدهم برای پایان دادن به این مناقشات از ایران خودرو خواست که از پژو طلب زیان کند. این شرکت فرانسوی هم برای آنکه بتواند در بازار ایران سهم از دست رفته خود را پس بگیرد و در یک فضای دوستانه همکاری‌های خود را ادامه دهد به پرداخت 427 میلیون و 600 هزار یورو غرامت تن داد.

با آنکه مدیران این مجموعه پرداخت چنین پولی را درست نمی‌دانستند و معتقد بودند که در اثر اجبار رفتند ولی در قرارداد نهایی پرداخت خسارت تأیید شد. تجربه همکاری با پژو در دوره‌های گذشته باعث شد دولت یازدهم در این قرارداد بسیار سختگیرانه عمل کند. در آن زمان قراردادی که امضا شده بود داخلی سازی، صادرات، انتقال تکنولوژی، همکاری با قطعه‌سازان ایرانی و... دیده نشده بود اما در این دولت سعی شد تمام نقصان‌های گذشته برطرف شود.

بدین جهت یکی از توافق‌هایی که باعث شد این روزها خیلی‌ها درباره آن صحبت کنند ایجاد شرکت مشترک بین ایران خودرو و پژو بود که از روز سه‌شنبه فعالیت اجرایی آن آغاز شد و می‌توان منتظر بود که اسفند ماه نخستین خودروی مشترک مجموعه یاد شده وارد بازار شود. نخستین خودرو 2008 است که قیمت تقریبی آن 77 میلیون تومان است. دومین خودرو که اواسط سال 96 به تولید می‌رسد خودروی 301 با قیمت 58 میلیون تومان و خودروی 208 که پایان سال 96 تولید خواهد شد با قیمت 68 میلیون تومان است. هر چند قیمت این خودروها تقریبی است اما قطعاً نرخ خودروهای تولید داخل کمتر از خودروهایی است که تولید مشترک می‌شود.از آنجاکه برای نخستین بار است یکی از خودروسازان برتر دنیا از طریق سرمایه‌گذاری مالی مستقیم در صنعت خودرو ایران حضور پیدا می‌کند باید این فرصت را مغتنم شمرد تا صنعت خودروسازی داخلی رشد کند و از این روزمر‌گی خارج شود.

19قرارداد فرعی با پژو به سرانجام رسید
هاشم یکه زارع مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو درباره آغاز به کار شرکت مشترک ایران خودرو و پژو به خبرنگار ما گفت: بعد از آنکه قرارداد ما با شرکت پژو در فرانسه و با حضور ریاست جمهوری به امضا رسید باید موضوع 19 قرارداد فرعی را به سرانجام می‌رساندیم.

حال که تمام این موارد به نتیجه رسیده است مراحل ثبت شرکت مشترک بین ایران خودرو و پژو نهایی شد.با اجرایی شدن فعالیت شرکت مشترک از اسفندماه سال‌جاری نخستین بخش از تولیدات به بازار عرضه خواهد شد.وی ادامه داد: در نخستین گام فعالیت اجرایی شرکت مشترک خودروی«2008» تولید می‌شود و پس از آن هدف‌گذاری ما برای خودروهای «301 »و« 208 »است.از این‌رو بنا شده تا سه سال آینده از امکانات داخلی ایران خودرو در بخش سایت استفاده شود، لذا پس از طی کردن دوره سه ساله شرکت مشترک ایران خودرو و پژو که اکنون به نام «ایکاپ» کارهای اجرایی خود را آغاز کرده است، مستقل می‌شود.وی تأکید کرد: ظرفیت تولید برای شرکت مشترک 15 هزار دستگاه در سال است که این عدد تا چند سال آینده به 200 هزار دستگاه در سال می‌رسد. بدین جهت افقی که برای شرکت ایکاپ مدنظر قرار گرفته است بسیار اقتصادی و با نگاه صادرات است.

تفاوت‌های چشمگیر قرارداد اخیر با پژو
یکه زارع اظهار داشت: قراردادی که 8بهمن ماه میان ایران خودرو و پژو به امضا رسید در نهایت منجر به ایجاد یک شرکت مشترک هم شد و با دوره قبل تفاوت‌های زیادی دارد.در قرارداد قبلی موضوع ساخت داخلی دنبال نشده بود اما تمام سعی ما در دوره جدید این بود که درصد داخلی‌سازی را افزایش دهیم و به مقوله صادرات هم توجه کنیم. خوشبختانه ایران خودرو توانست به تمام اهدافی که در فعالیت مشترک هدف‌گذاری کرده بود برسد. وی گفت: شرکت مشترک ایران خودرو و پژو که از سه سال آینده کاملاً مستقل می‌شود با سرمایه‌گذاری 50 درصدی ما و 50 درصدی پژو است.

پژو خودش را ایرانی می‌داند
ژان کریستف کمار ‌قائم مقام مدیرعامل پژو سیتروئن هم درباره شروع جدی همکاری‌ها در قالب شرکت مشترک ایکاپ به خبرنگار ما گفت: شرکت پژو با عشق و علاقه به ایران برگشته است و هیچ وقت دوست نداشته که از ایران خارج شود.خروج مقطعی هم که صورت گرفت تنها به علت تحریم‌ها بود.وی افزود: پژو در شرکت جوینت ونچر(شرکت مشترک ایران خودرو و پژو به نام ایکاپ) می‌خواهد انتقال تکنولوژی انجام دهد و در این زمینه هیچ محدودیتی ندارد.ما همچنین به صادرات 30 درصد محصولات مشترک به کشورهای مختلف پایبند هستیم. کمار با بیان اینکه پژو خودش را ایرانی می‌داند اظهار داشت: شرکت پژو به ایران وابسته است لذا همکاری‌های مشترک می‌تواند عمق این وابستگی را بیشتر کند.ما می‌خواهیم مدرن‌ترین خودروها را در شرکت مشترک تولید کنیم. لذا پژو و ایران‌خودرو به صورت مساوی هر کدام 200 میلیون دلار(در مجموع 400 میلیون دلار)سرمایه‌گذاری کرده‌اند.
وی افزود: ما از طریق شرکت ایران خودرو نشان می دهیم که واقعا خود را در قبال آینده متعهد می دانیم و آماده سرمایه گذاری در ایران هستیم.

مازاد سفارش‌ها صادر می شود
مراد مجلسی مدیرعامل شرکت مشترک ایران خودرو-پژو هم درباره آغاز به کار شرکت مشترک ایران خودرو- پژو به خبرنگار ما گفت: همکاری‌های ایران خودرو و پژو وارد مرحله جدیدی شده است لذا می‌توان مدعی شد که در آینده‌ای نزدیک اثرات مثبت همکاری‌ها در صنعت خودرو و بازار پدیدار شود. امیدوارم در شرکت مشترک دو طرف بتوان از تجارب پژو به نحو مطلوبی استفاده کرد.
وی افزود: تولیدات مشترک شرکت ایکاپ باید به گونه‌ای باشد که ضمن پاسخگویی به نیاز داخلی بر اساس تولید کیفی و تنوع محصولات، خودمان را با بازار منطقه تطبیق دهیم. اگر چنین امری رعایت شود صادرات شکست نخواهد خورد و امکان حضور در بازارهای مختلف فراهم می‌شود.

مجلسی با بیان اینکه در بخش عمومی تولید خودروی 2008 از سایت ایران خودرو در تهران استفاده خواهد شد اظهار داشت: در بخش‌های تخصصی قرار است شرکت تام ایران خودرو امکانات لازم را در اختیار شرکت ایکاپ قرار دهد. قطعات مورد نیاز برای تولید خودروی یاد شده به تأیید شرکت پژو رسیده است. لذا ضمن انتقال تکنولوژی می‌توان از پتانسیل شرکت‌های داخلی استفاده کرد. براساس مفاد قرارداد میان ایران خودرو و شرکت پژو، هر دو سال به صورت متناوب مدیر عامل و ریاست هیأت مدیره از طرف ایران خودرو و یا پژو انتخاب می‌شوند.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24